I området rundt Namsos er det flere merkede turløyper, vandreturer og fjellturer. Her har vi valgt ut fem fine vandreturer nært sentrum som passer for både store og små.

1. Bjørumsklompen (114 moh)

Bjørumslumpen, oftest bare kalt Klompen, er byfjellet til Namsos. Det er flere stier til Klompen fra Namsos sentrum, og det tar bare 15-30 minutter å gå til toppen. Det er også mulig å kjøre opp på sommeren.  Rockestien til Klompen starter ved Scandic Rock City og er merket med skilt og røde T-er fra DNT. Ved toppen av Klompen ligger Klompen Paviljong, et flott utsiktspunkt med den beste utsikten over byen. Les mer om turen her, og se kart på ut.no

2. Svartfjellet (245 moh)

Bymarkas Venner er en forening som over lang tid har vedlikeholdt og merket Bymarka i Namsos. En av de mest besøkte toppene i bymarka er Svartfjellet. Det er flere ruter til toppen, men den mest vanlige starter ved Klompen Kunstgress fotballbane, ved gata Prestegårdsstien. Parker ved fotballbanen og følg gruslagt sti opp til venstre for fotballbanen. Det er satt opp plakater med kart i bymarka. Beregn ca. 45 min – 1 time på turen opp. Du kan også starte ved skisenteret i Granåsen eller i Fossbrenna. Fra Svartfjellet kan du følge løyper videre inn i bymarka. Se kart på ut.no.

3. Spillumsfjellet (445 moh)

Spillumsfjellet (Dummolsfjellet på kart) er en fin tur på grusvei/servicevei. Kjør fra Namsos mot Spillum på Rv17, ta til venstre inn ved  Skistadion. Parker her.. Avkjørselen kan være litt vanskelig å se.   Turen er 445 høydemeter og ca 9,5km tur/retur. Beregn 1,5 – 2 timer opp. På veien opp vil du blant annet passere Spillumsvatnet, der det er en flott bålplass og gapahuk. Fra samme startpunkt kan du utforske Spillumsmarka og gå til den flotte fjelltoppen Barstadbøla. Se kart på ut.no.

4. Spillumsaksla (251 moh)

Turen til Spillumsaksla begynner på samme punkt som Spillumsfjellet. Kjør fra Namsos mot Spillum på Rv17, ta til venstre inn ved  Skistadion. Avkjørselen kan være litt vanskelig å se. Følg skilting mot Spillumsaksla. Dette er en veldig naturskjønn og relativt kort tur som passer bra for familier med barn.  Se kart på ut.no.

5. Vattafjellet (240 moh)

Vattafjellet, ofte også kalt «Valan» av de lokale,  er en vakker tur som passer for hele familien. Turen er ca. 3 km tur/retur og toppen ligger 240 moh, med utsikt mot Ytre Namdal og storhavet. Kjør vestover fra Namsos sentrum på Fv459 i ca 1,5 kilometer og ta så av til venstre ved skilt til Vestbyen Skole. Parker ved skolen. Helt til høyre på skolens område er det rød markering og sti. Følg stien og fortsett rett fram når stien møter en gruslagt sti som deler seg. Det er også fint å gå fra Namsos sentrum og Scandic Rock City. Da går man ca. 1 km på gangvei langs Fv495 før man begynner turruten ved Vestbyen skole.  Vær obs på at det kan være vått enkelte steder på denne turen.