Turforslag: Væremsnubben 402 moh.

Utsikten fra Væremsnubben er på finværsdager en av de beste i Namdalen. Fra Væremsnubben vil du på klare dager se Vikna i sør, storhavet i vest, Leka i nord, Helgelandsfjell i nord-øst og Namdalske fjell på fastlandet. Rett og slett 360 grader med fantastisk natur, så langt øyet kan se.

Turbeskrivelse:
Turen starter ved å følge traktorvei ved siden av et jorde i ca. 500 meter. NB! Vis hensyn og gå utenom dyrket mark! Ved enden av jordet vil du se tydelig sti mot høyre. Følg denne stien. Etter få minutters gange begynner du å skimte utsikten. Her har stien et luftig parti med bratt stup på venstre side, men dette er raskt forbigått. Stien går videre i noe myrterreng og på berg, først over Litlnubben, rundt Sørnubblivatnet og videre til varden på toppen av Væremsnubben.  Ca. 2,8 km en vei. Hele turen tar 2-3 timer. Turen er ikke merket, men det er god sti hele veien. Turens vanskelighetsgrad er lett/middels.

Adkomst:

Fra Namsos kjør Fv769 nordover, forbi Salsnes til Lund fergekai. Ta fergen over til Hofles og kjør mot Rørvik på Fv770, før du tar av mot Ottersøya og Søråa. Følg denne veien til Værem. Ved krysset ved Måneset ta til høyre. Ca. 350 meter fra krysset er en liten utkjørsel på venstre side hvor det er mulig å parkere.

Fasiliteter
    • Fottur
  • Varighet
    • 3 timer

Sjekk ut steder i nærheten