Turforslag: Solem - Himovatnet
©Cathrine Myhre

Turstien Solem- Himovatnet er en tilrettelagt tursti, tilgjengelig til fots, med sykkel, rullestol og ski - barnevogn. Det er fire gapahuker langs stien, hvilebenker, toalettbygg og universelt utformet (UU) fiskeplatting. Terrenget er forholdsvis lett og familievennlig, ca. 4,5 km hver vei. Dette er også Europas lengste geocache-trail tilpasset UU-standard. Fint utgangspunkt for turer videre inn til Vestervatnet og innover fjellet hele året rundt. Ca. 3 km fra parkeringsplassen er Røde Kors-hytta med fine områder for telt/lavvo. Hytta leies ut og er tilrettelagt for bevegelseshemmede. Obs. Rein i området deler av året. Vis hensyn.

Ønsker du heller å gå fjelltur til fots kan du ta av ved Grøtåbrua på vei inn mot Himovatnet og følge skilting/blå markering til Skjørlandshatten 431 moh. Denne turen blir ca. 6 km tur-retur fra parkering.

Adkomst:

Fra E6 ta av rett sør for Grong sentrum mot Namsos på Fv760. Ta til venstre i Skogmo-krysset. Før du kommer til Ranemsletta, ta til høyre mot Solem, skiltet "turområde". Kjør til parkering ved enden av grusveien. Følg skilt fra parkering.

Last ned turbeskrivelse (pdf) her: Turbeskrivelse Solem-Himovatnet

Du finner også turen på ut.no.

Fasiliteter
  • Gradering
    • Lett
    • Tilgjengelig for alle
  • Handikap
    • Tilgjengelig for bevegelseshemmede

Sjekk ut steder i nærheten