Turforslag Jøa: Dunafjellet og Ramnfjellet
©Cathrine Myhre

Turen opp på Dunafjellet (265 moh) og evt. videre til Ramnfjellet (240 moh) er en perle av en tur på godt merket sti. Turen begynner med bratt stigning, men flater så ut mot toppen av Dunafjllet. Beregn 1- 1,5 time tur/retur Dunafjellet fra start, ca. 3 km tur/retur.

Ønsker du å gå videre mot Ramnfjellet følger du så sti vestover og ned mot Grønlihalsen. Fra Grønlihalsen blir det igjen litt stigning opp på toppen av Ramnfjellet. Fantastisk utsikt i alle retninger langs hele løypa over fjellet. Du kan velge å gå ned fra Ramnfjellet mot Brakstad. Det er bratt ned, men kjetting på den bratteste delen av stien. Du kan også velge å gå tilbake til start. Ca. 3 km fra start til Ramnfjellet, ca. 4 km fra start til Brakstad. Beregn 2-3 timer hvis du fra parkeringplass og over til Brakstad.

Adkomst:

Fra Namsos kjør Fv 769 vestover mot Salnes, ta av inn på Fv 777 etter ca. 25 km, mot Ølhammeren fergekai. Ta fergen over til Seierstad fergekai på Jøa og følg asfaltert vei til Dun. Følg asfaltert vei ca. 600 meter forbi Dun, parker ved merka parkeringsplass for turområde. Kryss veien og start turen ved skiltet sti.

Last ned turbeskrivelse (pdf) her: Turbeskrivelse Dunafjellet.

​​​​​​Eller finn turen på ut.no.

Fasiliteter
  • Gradering
    • Krevende
    • Lett
  • Symboler
    • Fottur

Sjekk ut steder i nærheten