Turforslag: Oldtidsvegen Hunn/ Skage - Øysvollkorsen
©Siri Hongseth

Tranmyra er et myr- og villmarksområde mellom Hunn og Ranemsletta. Her var det bureisningsfelt rundt 1930. En oldtidsveg går over myra og denne oldtidsveien er nå familievennlig tursti. Merket med "severdighet"-skilt i tre. Merket løype (blå) med avstikker til Tetliberget og til Tetlivattan (utsiktspunkt). Du kan også ta en avstikker og se gravhauger og besøke Overhallas mest sjarmerende trimboks på turen.

Det var lagt trestokker (kavle eller kavvel) tett i tett på tvers eller langs etter veien for å lette ferdselen. En slik veg kalles kavlbru. Det eldste laget med kavler er datert til 1000/1100-tallet. Vegen over Tranmyra var i bruk helt til på slutten av 1800-tallet da den nåværende vegen overtok. Oldtidsveien over Tranmyra kalles også «Vikingvegen». Ca. 5.3 km fra start til Øyesvollkorsn. Litt lengre hvis en går via Tettlivattan.

Adkomst:

Kjør FV17 fra Namsos eller Ranemsletta og ta av til Skage industriområde. Parker på parkering til høyre. Skiltet sti starter til venstre, umiddelbart etter avkjøring. Det er også mulig å parkere på Øysvollkorsen, gå forbi krysset (over Melavegen) og følge merking på venstre side av FV17.

Last ned turbeskrivelse (pdf) her: Turbeskrivelse Oldtidsveien.

Eller se turen på ut.no.

Sjekk ut steder i nærheten